کد مطلب:330731 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:498

نماز ماههای سال
نمازهای مشترك هر ماه

1. نماز شب اول هر ماه :

دو ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، سوره انعام خوانده می شود.(484)

2. نماز روز اول هر ماه :

مستحب است كه در روز اول هر ماهی ، نماز خوانده شود. وقت آن از اول صبح تا مغرب بوده و آن دو ركعت است . در ركعت اول بعد از حمد، سی مرتبه سوره توحید و در ركعت دوم بعد از حمد، سی مرتبه سوره قدر بخواند. بعد از نماز نیز هر مقداری كه می تواند صدقه بدهد. با این عمل ، سلامتی آن ماه را برای خویش خریده است . (485)

نمازهای ماه رجب

فضیلت ماه رجب :

نبی گرامی اسلام صل الله علیه و آله فرمود رجب ماه بزرگ خداست و ماهی در فضیلت و حرمت به آن نمی رسد، جنگ و مبارزه با كافران در این ماه حرام است . همچنین اضافه نمود: رجب ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است . (486)

امام كاظم علیه السلام فرمود: رجب نام نهری در بهشت است كه از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر می باشد؛ هر كسی یك ماه رجب را روزه بدارد، از آن نهر بیاشامد.(487)

1. نماز در هر شب ماه رجب :

دو ركعت است ؛ نمازگزار باید بعد از حمد، سه مرتبه سوره كافرون و یك مرتبه سوره توحید بخواند و چون سلام داد دست ها را بلند كند و بگوید: لا اله الا اللّه وحده لا شریك له ، له الملك و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی كل شیی قدیر و الیه المصیر و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم لا حول و لا قوة الا بالله اللهم صل علی محمد النبی الامی و آله

و دست ها را به صورت خود بكشد. ثواب این نماز، ثواب شصت حج و شصت عمره می باشد.(488)

2. نماز اولین شب جمعه رجب :

اولین شب جمعه این ماه لیلة الرغائب نام دارد كه دارای فضیلت بسیاری است . دستور این نماز چنین است : روز پنج شنبه را روزه گرفته و بین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز دو ركعتی به ترتیب زیر خوانده شود:

الف ) در هر ركعت بعد از حمد، سه مرتبه سوره قدر و سیزده مرتبه سوره اخلاص خوانده شود.

ب ) بعد از نمازها گفته شود: اللهم صل علی محمد النبی الامی و آله .

ج ) پس سجده كرده و هفتاد مرتبه گفته شود: سبوح قدوس رب الملائكه و الروح سپس از سجده برخاسته و قرائت شود: رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی العظیم .

د) بار دیگر به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر گردد: سبوح قدوس رب الملائكه و الروح و در خاتمه نیازمندیهای خود از خداوند طلب شود.(489)

3.نماز در روز جمعه رجب :

از رسول اكرم صل الله علیه و آله آمده است : كسی كه چهار ركعت نماز بخواند و ما بین ظهر و عصر جمعه ، در هر ركعت سوره حمد یك مرتبه ، آیة الكرسی هفت مرتبه و سوره توحید پنج مرتبه و بعد از نماز ده مرتبه بگوید: استغفر اللّه الذی لا اله الا هو و اءساءله التوبة بنویسد برای او خدای تعالی هر روز هزار حسنه تا بمیرد و عطا می فرماید خدا به او به اندازه هر آیه كه قرائت كرده شهری در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفی قصری در بهشت از در سفید و تزویج می فرماید خدای تعالی به او حورالعین ، و راضی می شود از او به رضایی كه سختی و غضبی بعد از او نباشد و نوشته می شود از عبادت كنندگان و ختم عمرش به سعادت و مغفرت است . (490)

4. نماز در روز اول رجب :

نماز حضرت سلمان كه رسول خدا صل الله علیه و آله به او فرمود: این نماز را بخوان ! كه ده ركعت است و به صورت پنج نماز دو ركعتی و به شرح زیر خوانده می شود:

الف ) در هر ركعت بعد از حمد، سه بار سوره اخلاص و سه بار سوره كافرون را بخواند.

ب ) بعد از هر دو ركعت دستها را بلند كرده و این دعا را بخواند: لا اله الا اللّه وحده لا شریك له ، له الملك و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی كل شیی قدیر .

ج ) سپس بگوید: اللهم لا مانع لما اءعطیت و لا معطی لما منعت و لا ینفع ذا الجد منك الجد . پس دست ها را روی خود بكشد. (491)

5. نماز یك شب در رجب :

از رسول اكرم صل الله علیه و آله روایت شده كه فرمود: هر كس در یك شب از ماه رجب دو ركعت نماز، و در این دو ركعت صد مرتبه سوره توحید را بخواند، ثواب آن این است كه صد سال روزه گرفته است در راه خدا و عطا كند خدا به او صد قصر در بهشت و در هر قصری در جوار یكی از پیغمبران علیهم السلام . (492)

نماز شب های ماه رجب

1. نماز شب اول :

بعد از نماز مغرب ، بیست ركعت به جا آورد؛ هر دو ركعت به یك سلام . و در هر ركعت سوره حمد و توحید یك مرتبه خوانده شود.(493)

2. نماز شب دوم :

ده ركعت است و در هر ركعت حمد و سوره كافرون را یك مرتبه بخواند.(494)

3. نماز شب سوم :

ده ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و سوره نصر را پنج مرتبه بخواند. كسی كه این نماز را بخواند بنا می كند خدا برای او قصری در بهشت كه عرض و طولش هفت مرتبه از دنیا وسیع تر است و ندا می كند یك منادی از آسمان ، كه بشارت باد دوست خدا را به كرامت عظیمی و رفاقت نبیین و صدیقین و شهداء و صالحین . (495)

4. نماز شب چهارم :

صد ركعت است : یعنی پنجاه نماز دو ركعتی ، در هر ركعت اول ، بعد از حمد سوره فلق و در هر ركعت دوم بعد از حمد، سوره ناس یك مرتبه خوانده می شود.

5. نماز شب پنجم :

شش ركعت است ؛ حمد یك مرتبه و سوره توحید بیست و پنج مرتبه ذكر می گردد. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: كسی كه این نماز را به جا آورد خدا به او عطا می كند ثواب چهل پیغمبر و چهل شهید و می گذرد بر صراط مثل برق درخشنده بر یك اسبی از نور.

6. نماز شب ششم :

دو ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، آیة الكرسی را هفت مرتبه ، بخواند.

7. نماز شب هفتم :

چهار ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، سوره توحید، ناس و فلق هر یك سه مرتبه و بعد از نماز ده مرتبه صلوات و ده مرتبه تسبیحات اربعة قرائت می شود.

8. نماز شب هشتم :

بیست ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، سوره فلق و ناس هر یك سه مرتبه بخواند.

9. نماز شب نهم :

دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره تكاثر قرائت می گردد.(496)

10. نماز شب دهم :

دوازده ركعت است و بعد از نماز مغرب خوانده می شود. و باید بعد از حمد، سه مرتبه سوره توحید بخواند.(497)

11. نماز شب یازدهم :

دوازده ركعت است ؛ كه باید حمد یك مرتبه و دوازده مرتبه آیة الكرسی ذكر شود.

12. نماز شب دوازدهم :

دو ركعت است و حمد یك مرتبه ، آیه آمن الرسول تا آخر سوره بقره ، كه این دو آیه را باید ده مرتبه در هر ركعت بخواند.

13. نماز شب سیزدهم (شب ولادت حضرت علی علیه السلام )

ده ركعت است ؛ در هر ركعت اول بعد از حمد، سوره عادیات و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره تكاثر را بخواند. (پنج تا دو ركعت ). پیامبر اسلام صل الله علیه و آله فرمود: بیامرزد خدا گناهانش را، و اگر عاق والدین بوده باشد راضی می شود خداوند سبحان از او، در قبر منكر و نكیر نزدیكش ‍ نمی آیند و نمی ترسانند او را، و می گذرد بر صراط مثل برق جهنده ، و نامه عملش را به دست راستش می دهند و سنگین می شود میزانش ، و عطا كرده می شود در جنت فردوس هزار شهر.

14. نماز دیگر شب سیزدهم :

دو ركعت است و در هر یك بعد از حمد، سوره یس و ملك و اخلاص ‍ خوانده شود.(498)

15. نماز شب چهاردهم :

سی ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، سوره توحید و آیه آخر سوره كهف ، یعنی قل انما اءنا بشر مثلكم را تا آخر سوره بخواند. (499)

16. نماز شب پانزدهم :

دوازده ركعت است ؛ بعد از حمد، هر سوره ای كه خواستی بخوان و وقتی كه از نماز فارغ شدی ، سوره حمد را یك مرتبه و سوره فلق ، ناس و توحید و آیة الكرسی ، هر یك را چهار مرتبه بخوان و بعد از تسبیحات اربعه ، چهار مرتبه بگو: اللّه اللّه ربی لا اشرك به شیئا ما شاء اللّه لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم . (500)

17. نماز روز پانزدهم :

رسول خدا صل الله علیه و آله به سلمان فرمود: ده ركعت ، در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و سوره توحید و كافرون هر یك را سه مرتبه بخوان . وقتی كه سلام نماز را دادی ، دست ها را به سوی آسمان بلند كن و بگو: لا اله الا اللّه وحده لا شریك له ، له الملك و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی كل شیی قدیر الها واحدا فردا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا . پس دست ها را به صورتت بكش . (501)

18. نماز شب شانزدهم :

سی ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، سوره توحید را ده مرتبه بخوان . (502)

19. نماز شب هفدهم :

مثل شب قبل ، سی ركعت است ، در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره توحید را بخوان . (503)

20. نماز شب هجدهم :

دو ركعت می باشد؛ در هر ركعت بعد از حمد، سوره توحید، فلق و ناس هر یك را، ده مرتبه بخوان . (504)

21. نماز شب نوزدهم :

چهار ركعت می باشد و بعد از حمد، پانزده مرتبه آیة الكرسی و پانزده مرتبه سوره توحید را بخوان . (505)

22. نماز شب بیستم :

دو ركعت است و بعد از حمد در هر ركعت سوره قدر را بخوان .

23. نماز شب بیست و یكم :

شش ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره كوثر و ده مرتبه سوره توحید را بخوان . (506)

24. نماز شب بیست و دوم :

هشت ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره كافرون را بخوان و بعد از فارغ شدن از نماز، ده مرتبه بر محمد و آل محمد صلوات بفرست و ده مرتبه استغفار كن .

در روایت برای این نماز، ثواب هفتاد پیغمبر منظور شده است . (507)

25. نماز شب بیست و سوم :

دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره والضحی را بخوان .

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: خداوند به كسی كه این نماز را به جا آورد به عدد هر حرف و مؤ منی درجه در بهشت عطا می فرماید و عطا می كند خدا به او ثواب هفتاد حج و ثواب كسی كه هزار مریض را عیادت كرده باشد و ثواب كسی كه هزار حاجت مسلمی را برآورده باشد.(508)

26. نماز شب بیست و چهارم :

چهل ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، آیه آمن الرسول بما انزل الیه و سوره توحید را یك مرتبه بخوان .

پیامبر صل الله علیه و آله فرمود: خدای تعالی برای او هزار حسنه قرار دهد و محو می كند از او هزار سیئه و مرتفع می شود از برای او هزار درجه و از آسمان هزار ملك نازل می شود كه دست های خود را بلند كرده و صلوات می فرستند بر او، و خدا سلامتی دنیا و آخرت را روزی او می كند و مثل این است كه درك كرده باشد شب قدر را.

27. نماز شب بیست و سوم :

بیست ركعت است ؛ بین نماز مغرب و عشا. در هر ركعت بعد از حمد، آیه آمن الرسول و سوره توحید را یك بار بخوان . (509)

28. نماز شب بیست و ششم :

دوازده ركعت است . بعد از حمد، چهل مرتبه و بنا به روایتی چهار مرتبه سوره توحید را بخوان .

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: ملائكه با او مصاحفه می كنند و كسی را كه ملائكه با او مصافحه كنند، ایمن است از ماندن بر صراط و حساب و میزان . (510)

29. نماز شب بیست و هفتم (شب بعثت پیامبر اكرم صل الله علیه و آله ):

دوازده ركعت است ؛ در هر ركعت حمد و معوذتین (ناس و فلق ) و توحید را چهار مرتبه بخوان و بعد از نماز چهار مرتبه بگو: لا اله الا اللّه و اللّه اكبر و الحمد لله و سبحان اللّه و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم . پس ‍ دعا كن به هر چه بخواهی . (511)

30. نماز روز بیست و هفتم :

دوازده ركعت می باشد و در هر ركعت ، حمد و هر سوره كه بخواهد، بخواند و بعد از فارغ شدن از دوازده ركعت ، سوره حمد را و سوره توحید، فلق و ناس هر یك را چهار مرتبه بخواند و بگوید: لا اله الا اللّه و اللّه اكبر و سبحان اللّه و الحمد اللّه و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم .

و چهار مرتبه بگوید: اللّه اللّه ربی لا اشرك به شیئا و چهار مرتبه بگوید: لا اشرك بربی احدا. (512)

31. نماز شب بیست و هشتم :

دوازده ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره اعلی و ده مرتبه سوره قدر را بخواند و بعد از اتمام ركعات ، صد مرتبه بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد و صد مرتبه استغفار كند. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: هر كسی كه این نماز را به جا آورد، خدا از برای او ثواب عبادت ملائكه را می نویسد.(513)

32. نماز شب بیست و نهم :

مانند نماز شب بیست و هشتم می باشد.

33. نماز شب سی ام

ده ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، سوره توحید را ده مرتبه بخوان . رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: كسی كه این نماز را به جا آورد، عطا می كند خدا به او در جنت فردوس ، هفت شهر را و از قبرش در حالی كه صورتش مثل ماه شب چهارده است خارج می شود و می گذرد بر صراط، مثل برق خاطف و از آتش نجات می یابد.

نماز دیگر شب سی ام ، همان نماز حضرت سلمان است . (514)

نماز ماه شعبان

فضیلت ماه شعبان :

این ماه بسیار شریف و منسوب به حضرت پیغمبر صل الله علیه و آله است . آن حضرت این ماه را روزه می داشت و متصل به ماه رمضان می كرد. شعبان ماه من است . امیرالمومنین علیه السلام می فرمود: هر كس شعبان را روزه بدارد برای محبت پیغمبر خدا صل الله علیه و آله و تقرب به سوی خدا، خدا او را دوست دارد و نزدیكش سازد و به كرامت خود در روز قیامت ، و بهشت را بر او واجب گرداند. (515)

اعمال این ماه زیاد است ؛ از جمله نماز در روز و شب ماه شعبان .

نماز در هر پنج شنبه از ماه شعبان :

دو ركعت می باشد؛ در هر ركعت بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید خوانده می شود و نمازگزار باید بعد از سلام ، صد بار صلوات بفرستد.(516)

نماز شب های ماه شعبان

1. نماز شب اول :

دوازده ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، پانزده مرتبه سوره توحید خوانده می شود. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: خدا عطا می فرماید به او ثواب دوازده هزار شهید، و برای او ثواب عبادت دوازده سال را می نویسد، و خارج می شود از گناهان ، مثل روزی كه از مادر زاده شده است .(517)

2. نماز شب دوم :

پنجاه ركعت می باشد؛ در هر ركعت بعد از حمد، سوره توحید و معوذین یك مرتبه خوانده می شود.

3. نماز شب سوم :

دو ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، بیست و پنج مرتبه سوره توحید خوانده هزار هزار (یك میلیون )می شود.

4. نماز شب چهارم :

چهل ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، بیست و پنج مرتبه سوره توحید قرائت می شود. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: هر كسی كه این نماز به جا آورد، می نویسد خدا برای او به هر ركعتی ، ثواب هزار هزار (یك میلیون ) سال عبادت و برای او بنا می كند به هر سوره ، هزار هزار (یك میلیون ) شهر و به او ثواب هزار هزار (یك میلیون ) شهید را عطا می فرماید.(518)

5. نماز شب پنجم :

دو ركعت می باشد و در هر ركعت بعد از حمد، پانصد مرتبه سوره توحید خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه صلوات فرستاده می شود.(519)

6. نماز شب ششم :

چهار ركعت می باشد كه در هر ركعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید خوانده می شود.(520)

7. نماز شب هفتم :

دو ركعت است و در ركعت اول بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید و در ركعت دوم بعد از حمد، صد مرتبه آیة الكرسی قرائت می شود.(521)

8. نماز شب هشتم :

دو ركعت می باشد؛ در ركعت اول بعد از حمد، آیه آمن الرسول تا آخر سوره پنج مرتبه و پانزده مرتبه سوره توحید و در ركعت دوم بعد از حمد، آیه آخر سوره كهف یك مرتبه و پانزده مرتبه سوره توحید ذكر می گردد.

9. نماز شب دهم :

چهار ركعت است ؛ و در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره نصر خوانده می شود. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: كسی كه این نماز را به جا آورد، البته حرام می كند خدا جسد او را بر آتش و به او به هر آیه ، ثواب دوازده شهید از شهدای بدر را و ثواب علما عطا می كند.

10. نماز شب دهم :

چهار ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، آیة الكرسی یك مرتبه و سوره كوثر نیز سه مرتبه قرائت می شود. ثواب این نماز صد هزار حسنه ، صد هزار درجه بالا رفتن ، صد هزار در برای او باز شدن ، و آمرزیدن پدر و خود و همسایگانش می باشد.(522)

11. نماز شب یازدهم :

هشت ركعت می باشد؛ در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره كافرون قرائت می گردد. خداوند به این شخص به هر ركعتی ، باغی از باغهای بهشت را عطا می كند.(523)

12. نماز شب دوازدهم :

دوازده ركعت می باشد كه در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره تكاثر خوانده می شود. ثواب این نماز، آمرزش چهل ساله گناهان او و بلند شدن چهل درجه برای او و استغفار چهل هزار ملك برای او و ثواب كسی كه شب قدر را درك كرده باشد می باشد.

13. نماز شب سیزدهم :

دو ركعت می باشد و در هر ركعت بعد از حمد، سوره والتین یك مرتبه خوانده می شود.

14. نماز شب چهاردهم :

چهار ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره والعصر تكرار می گردد. ثواب این نماز، ثواب نمازگزاران از زمان آدم تا روز قیامت و برانگیخته شدن او در حالی كه صورتش از خورشید و ماه نورانی تر می باشد و موجب آمرزش او می گردد.(524)

15. نماز شب پانزدهم (شب میلاد امام زمان (عج ):

چهار ركعت است و ما بین نماز مغرب و عشا و در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه توحید (به روایتی یازده مرتبه ) خوانده می شود. بعد از نماز ده مرتبه گفته می شود: یا رب اغفرلنا و نیز ده مرتبه یا رب ارحمنا و باز ده مرتبه یا رب تب علینا و بیست و یك مرتبه سوره توحید و سپس ‍ می گویند: سبحان الذی یحیی و الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی كل شیی قدیر . در پایان نیز ده مرتبه ذكر می شود: استجاب اللّه له و قضی حوائجه فی الدنیا و الاخرة و اعطاه اللّه كتابه بیمینه و كان فی حفظ اللّه الی قابل . (525)

16. نماز شب شانزدهم :

دو ركعت می باشد و در هر ركعت بعد از حمد، یك مرتبه آیة الكرسی و پانزده مرتبه سوره توحید قرائت می گردد. كه ثوابش ، بنای هزار قصر در بهشت است .(526)

17. نماز شب هفدهم :

دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، هفتاد و یك مرتبه سوره توحید خوانده و بعد از نماز، هفتاد مرتبه استغفار می گردد.(527)

18. نماز شب هجدهم :

ده ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره توحید ذكر می گردد.(528)

19. نماز شب نوزدهم :

دو ركعت می باشد و بعد از حمد، پنج مرتبه آیه قل اللهم مالك الملك (529) قرائت می شود. از ثواب های این نماز، خارج شدن والدین می باشد از آتش ، اگر در آتش باشند.(530)

20. نماز شب بیستم :

چهار ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، پانزده مرتبه سوره نصر خوانده می شود. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: كسی كه این نماز را بخواند قسم را آنچنان كسی كه مرا بر حق به پیغمبری مبعوث كرد! خارج نمی شود از دنیا تا مرا در خواب ببیند و می بیند جایگاه خود را در بهشت و باكرام البررة محشور می شود.(531)

21. نماز شب بیست و یكم :

هشت ركعت می باشد و در هر ركعت بعد از حمد، سوره توحید و معوذتین (ناس و فلق ) یك مرتبه ذكر می گردد.(532)

22. نماز شب بیست و دوم :

دو ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، سوره كافرون و توحید، پانزده مرتبه خوانده می شود.(533)

23. نماز شب بیست و سوم :

سی ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، یك مرتبه سوره زلزلت قرائت می شود.

24. نماز شب بیست و چهارم :

دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره نصر خوانده می شود.

25. نماز شب بیست و پنجم :

ده ركعت می باشد؛ در هر ركعت بعد از حمد، یك مرتبه سوره تكاثر خوانده می شود. ثواب این نماز، ثواب هفتاد پیغمبر است . (534)

26. نماز شب بیست و ششم :

ده ركعت می باشد؛ در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه آیه آمن الرسول قرائت می گردد. خداوند به این شخص در روز قیامت ، شش نور عطا می كند.(535)

27. نماز شب بیست و هفتم :

دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره اعلی را خوانده می شود.(536)

28. نماز شب بیست و هشتم :

چهار ركعت می باشد و در هر ركعت بعد از حمد، یك مرتبه سوره توحید، ناس و فلق قرائت می شود.(537)

29. نماز شب بیست و نهم :

ده ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره تكاثر، ده مرتبه معوذتین (ناس و فلق ) و ده مرتبه سوره توحید خوانده می شود. از ثواب این نماز، گذشتن از صراط مثل برق است .

30. نماز شب سی ام :

دو ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره اعلی خوانده و بعد از سلام ، صد مرتبه صلوات فرستاده می شود. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: قسم به آنچنان كسی كه مرا به حق به پیغمبری مبعوث كرد! به درستی كه بلند می كند خدا برای او هزار هزار (یك میلیون ) شهر در جنت النعیم و اگر جمع شوند اهل آسمانها و زمین كه ثوابش را شمارش كنند، نتوانند و بر می آورد برای او هزار حاجت . (538)

نمازهای ماه مبارك رمضان

فضیلت ماه مبارك رمضان :

رمضان ماه خدا، ماه اسلام و تسلیم ، طهارت و پاكیزگی ، آزمایش و تصفیه ناخالصیها و ماه قیام برای خداست . (539)

اعمال ماه رمضان فراوان است . یكی از اعمال این ماه نماز است . از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه هزار ركعت نماز در تمام ماه مبارك رمضان وارد شده است . (540)

1. نماز شب اول ماه رمضان :

دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد و سوره انعام خوانده می شود.(541)

2. نماز اول ماه :

دو ركعت است كه كیفیت آن در ماه رجب بیان شد.(542)

3. نماز هر شب ماه رمضان :

دو ركعت می باشد كه در هر ركعت آن ؛ پس از حمد، سه مرتبه سوره توحید خوانده و بعد از سلام گفته می شود: سبحان من هو حفیظ لایفعل ، سبحان من هو رحیم لایعجل ، سبحان من هو قائم لایسهو سبحان من هو دائم لایلهو پس از آن تسبیحات چهارگانه ، هفت مرتبه خوانده می شود: سبحان اللّه و الحمدلله و لا اله الا اللّه اللّه اكبر و سپس گفته می شود: سبحانك سبحانك سبحانك یا عظیم غفرلی الذنب العظیم . پس ده مرتبه بر پیغمبر صل الله علیه و آله و آل محمد صل الله علیه و آله صلوات فرستاده می شود.

ثواب این نماز، آمرزش هفتاد هزار گناه است . (543)

4. نماز روز اول ماه :

دو ركعت است ؛ در ركعت اول ، سوره حمد و فتح و در ركعت دوم ، سوره حمد و یك سوره دلخواه خوانده می شود.(544)

5. نماز شب های قدر:

دو ركعت می باشد، مانند نماز صبح . با این تفاوت كه در هر ركعت ، بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید قرائت و پس از سلام نماز، هفتاد مرتبه ذكر می شود: استغفر اللّه و اتوب الیه .(545)

6. نماز دیگر شب های قدر:

صد ركعت است و می توان به جای این صد ركعت ، شش روز از نمازهای قضای خود را به جا آورد؛ به این ترتیب كه از ظهر روز اول شروع نموده و در عشای روز ششم ختم كرد.(546)

7. هزار ركعت در تمام شب های ماه رمضان :

به این نحو كه از شب اول تا شب بیستم ، در هر شب بیست ركعت (ده تا دو ركعت مثل نماز صبح ) هر دو ركعت به یك سلام . از شب بیست و یكم تا آخر ماه هر شب سی ركعت به همان روش خوانده شود. همچنین در هر یك از شب های احیاء (نوزدهم ، بیست و یكم و بیست و سوم ) صد ركعت به ترتیب مذكور به جا آورده شود.(547)



نمازهای شب های ماه رمضان

تمام این نمازها دو ركعت ، دو ركعت ، خوانده می شوند.

1. نماز شب اول :

چهار ركعت است و در هر ركعت یك مرتبه حمد و پانزده مرتبه سوره توحید خوانده شود.(548)

2. نماز روز اول :

دو ركعت می باشد كه در ركعت اول ، سوره حمد و فتح و در ركعت دوم ، سوره حمد و سوره ای دلخواه قرائت می شود.(549)

3. نماز شب دوم :

چهار ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، بیست مرتبه سوره قدر خوانده می شود.(550)

4. نماز شب سوم :

دو ركعت می باشد؛ در هر ركعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید ذكر می شود.

5. نماز شب چهارم :

هشت ركعت است ؛ كه در هر ركعتی بعد از حمد، بیست مرتبه سوره قدر خوانده می شود.

6. نماز شب پنجم :

دو ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید خوانده و بعد از سلام صد مرتبه صلوات فرستاده می شود.

7. نماز شب ششم :

چهار ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، سوره تبارك قرائت می گردد.

8. نماز شب هفتم :

چهار ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، سیزده مرتبه سوره قدر قرائت می شود.

9. نماز شب هشتم :

چهار ركعت می باشد و در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره توحید خوانده و بعد از نماز هزار مرتبه سبحان اللّه گفته می شود.

10. نماز شب نهم :

شش ركعت است و بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود. در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه آیة الكرسی قرائت و بعد از نماز، پنجاه مرتبه صلوات فرستاده می شود.(551)

11. نماز شب دهم :

بیست ركعت می باشد؛ در هر ركعت بعد از حمد، سی مرتبه سوره توحید خوانده می شود.(552)

12. نماز شب یازدهم :

دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، بیست مرتبه سوره كوثر قرائت می گردد.

13. نماز شب دوازدهم :

هشت ركعت می باشد كه در هر ركعت بعد از حمد، سی مرتبه سوره قدر ذكر می شود.(553)

14. نماز شب سیزدهم :

چهار ركعت می باشد و در هر ركعت بعد از حمد، بیست و پنج مرتبه سوره توحید خوانده می شود. ثواب این نماز، عبور از صراط مثل برق است . (554)

15. نماز شب چهاردهم :

شش ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، سی مرتبه سوره زلزلت قرائت می گردد. حضرت علی علیه السلام فرمود: هر كس این نماز را بخواند، خدای تعالی جان كندن و سؤ ال منكر و نكیر را برای او آسان گرداند.(555)

16. نماز شب پانزدهم :

چهار ركعت است ؛ در دو ركعت اول بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید و در دو ركعت دوم ، بعد از حمد، پنجاه مرتبه توحید خوانده می شود.(556)

17. نماز شب شانزدهم :

دوازده ركعت است كه در هر ركعت بعد از حمد، دوازده مرتبه سوره تكاثر قرائت می شود.(557)

18. نماز شب هفدهم :

دو ركعت می باشد؛ در ركعت اول بعد از حمد، یك مرتبه سوره توحید و در ركعت دوم بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید خوانده و بعد از سلام صد مرتبه لا اله الا اللّه گفته می شود. ثواب این نماز، هزار هزار (یك میلیون ) حج و هزار جهاد است .

19. نماز شب هجدهم :

چهار ركعت است كه در هر ركعت بعد از حمد، بیست و پنج مرتبه سوره كوثر خوانده می شود.(558)

20. نماز شب نوزدهم :

پنجاه ركعت می باشد كه در هر ركعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره زلزلت قرائت می شود. (بنا به قولی یك مرتبه خوانده می شود).(559)

21. نماز شب بیستم :

هشت ركعت می باشد؛ در هر ركعت بعد از حمد، سوره ای دلخواه یك مرتبه خوانده می شود.

22. نماز شب بیست و یكم :

مثل شب بیستم عمل می شود.(560)

23. نماز شب بیست و دوم :

مانند شب بیستم است . (561)

24. نماز شب بیست و سوم :

همانند شب بیستم می باشد.(562)

25. نماز شب بیست و چهارم :

مانند نماز شب بیستم می باشد.(563)

26. نماز شب بیست و پنجم :

هشت ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره توحید خوانده می شود.

27. نماز شب بیست و ششم :

هشت ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد یك سوره دلخواه قرائت می گردد.(564)

28. نماز شب بیست و هفتم :

چهار ركعت می باشد كه در هر ركعت بعد از حمد، سوره تبارك و در صورت عدم حفظ این سوره ، بیست و پنج مرتبه سوره توحید خوانده می شود.(565)

29. نماز شب بیست و هشتم :

شش ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه آیة الكرسی و ده مرتبه سوره كوثر و ده مرتبه سوره توحید خوانده و صلوات فرستاده می شود. (بنابر قولی صد مرتبه صلوات فرستاده می شود). (566)

30. نماز شب بیست و نهم :

دو ركعت است كه در هر ركعت بعد از حمد، بیست مرتبه سوره توحید خوانده می شود.(567)

31. نماز شب سی ام :

دوازده ركعت می باشد و در هر ركعت بعد از حمد، بیست مرتبه سوره توحید قرائت و بعد از سلام ، صد مرتبه صلوات فرستاده می شود.(568)

32. نماز شب آخر رمضان :

ده ركعت می باشد؛ در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و سوره توحید ده مرتبه خوانده و در ركوع و سجود ده مرتبه گفته می شود: سبحان اللّه و الحمدلله و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر . بعد از هر دو ركعت ، تشهد قرائت و سلام داده می شود. بعد از فارغ شدن از تمام ده ركعت و سلام دادن ، هزار مرتبه استغفار كرده سر به سجده گذارده و گفته می شود: یا حی یا قیوم یا ذالجلال و الاكرام یا رحمن الدنیا و الاخرة و رحیمهما یا اءرحم الراحمین یا اله الاولین و الاخرین اغفر لنا ذنوبنا و تقبل منا صلوتنا و صیامنا و قیامنا . (569)

نماز ماه شوال

نماز اول این ماه (شب عید فطر) از شب های پر بركت و پر فضیلت است و كمتر از شب قدر نیست . (570) اعمالی نیز دارد كه ان شاءاللّه در ادامه خواهد رسید.

اما نمازهای این ماه :

1. نماز شب اول :

دو ركعت است ؛ در ركعت اول بعد از حمد، هزار مرتبه توحید و در ركعت دوم ، یك مرتبه توحید خوانده و بعد از سلام نماز سر به سجده گذاشته و صد مرتبه گفته می شود: اتوب الی اللّه (به سوی خدا باز می گردم ) و سپس می خواند.

نماز ماه ذی القعده

ذی القعده از ماههای حرام است و این ماه به اجابت دعا معروف است . (571)

نمازهای این ماه عبارتند از:

1. نماز روز یكشنبه ماه ذی القعده

از انس ابن مالك روایت شده كه رسول خدا صل الله علیه و آله روز یكشنبه در ماه ذی القعده فرمود: مردم ! كدام یك از شما می خواهید توبه كند؟ گفتیم : یا رسول اللّه ما، همه می خواهیم توبه كنیم . پس فرمود: غسل كنید و وضو گرفته چهار ركعت نماز بخوانید؛ در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و سوره توحید را سه مرتبه و سوره ناس و فلق هر كدام را یك مرتبه بخوانید. پس ‍ بعد از نماز، هفتاد مرتبه بگویید: استغفر اللّه ربی و اتوب الیه و ختم كنید به لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم پس بگویید: یا عزیز یا غفار اغفرلی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤ منین و المؤ منات فانه لا یغفر الذنوب الا انت . سپس فرمود: نیست از امت من بنده ای كه این عمل را به جا آورد، مگر این كه ندا شود به او از آسمان : ای بنده خدا عمل را از سر بگیر كه توبه تو قبول شد و گناهانت آمرزیده شد... و با ایمان بمیرد و دلش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدینش از او راضی شوند و مغفرت شامل والدین او، و به ذریه او گردد و توسعه رزق پیدا كند و ملك الموت در وقت مردن با او مدارا كند و به آسانی جان او بیرون شود.(572)

2. نماز روز بیست و پنجم ذی القعده :

دو ركعت است و در وقت چاشت خوانده می شود؛ در هر ركعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره والشمس و ضحی خوانده و بعد از نماز سلام گفته می شود: لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم پس دعا كرده و می خوانند: یا مقیل العثرات اءقلنی عثرتی یا مجیب الدعوات اءجب دعوتی یا سامع الاءصوات اسمع صوتی و ارحمنی و تجاوز عن سیئاتی یا ذاالجلال و الاكرام یا اءرحم الراحمین . (573)

نمازهای ماه ذی الحجة

1. نماز ده شب اول :

دهه اول این ماه بسی فضیلت و شرافت دارد. دهه اول این ماه بسیار با ارزش است ، تا آنجا كه رسول خدا صل الله علیه و آله فرموده اند: روزهای پاكتر از این دهه ، نزد خداوند نیست . (574)

كیفیت نماز ده شب اول این است كه در هر شب از دهه اول ، مابین نماز مغرب و عشا دو ركعت نماز به جا می آورند. در هر ركعت پس از حمد، سوره توحید و سپس آیه : و و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اءربعین لیلة و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اءصلح و لا تتبع سبیل المفسدین .

(ما به موسی ، سی شب مهلت دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم و دیدار با خدایش چهل شب كامل گردید. موسی به هارون برادرش گفت : جانشین من در قبیله ام باش ، آرامش را برقرار ساز و پیروی از راه بدكاران مكن ) (575) را می خوانند تا شریك ثواب حاجیان گردند، بدون اینكه از ثواب آنان چیزی كاسته شود.

2. نماز حضرت فاطمه علیهاالسلام در روز اول ذی الحجه :

چهار ركعت می باشد و به دو سلام ، مانند نماز امیرالمومنین علیه السلام كه در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و توحید پنجاه مرتبه خوانده و بعد از سلام ، تسبیح آن حضرت را ذكر می كنند و می گویند: سبحان ذی العز الشامخ المنیف سبحان ذی الجلال البانخ العظیم سبحان ذی الملك الفاخر القدیم سبحان من یری اثر النملة فی الصفا سبحان من یری وقع الطیر فی الهواء سبحان من هو هكذا و لا هكذا غیره . (576)

3. نماز روز اول ذی الحجه :

دو ركعت است و نیم ساعت پیش از زوال ؛ حمد یك مرتبه و هر یك از توحید و آیة الكرسی و قدر را ده مرتبه قرائت می كنند.(577)

4. نماز روز عرفه (روز نهم ):

چون وقت زوال شد، زیر آسمان برود و نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نیكو به عمل آورد؛ چون فارغ شود دو ركعت نماز بخواند و ركعت اول بعد از حمد، سوره توحید و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره كافرون بخواند. سپس به گناهان خویش اقرار و اعتراف كند و آنگاه بگوید: سبحان الذی فی السماء.... (578)

5. نماز روز دهم (عید قربان ):

مثل نماز عید فطر است . همچنین مستحب است كه در نماز عید قربان ، قرائت را بلند خوانده (579) و بر زمین سجده كنند.(580)

6. نماز شب هجدهم (شب عید غدیر):

سید در اقبال دوازده ركعت نماز به یك سلام ، به كیفیتی مخصوص برای این شب با دعایی نقل كرده است . (581)

7. نماز روز هجدهم (عید غدیر):

دو ركعت است و بعد از نماز به سجده برود و صد مرتبه شكرا لله بگوید؛ سپس سر برداشته و این دعا را بخواند: اللهم انی اسئلك ....(582)

8. نماز روز هجدهم :

دو ركعت است و نیم ساعت پیش از زوال (ظهر)؛ در هر ركعت ، یك مرتبه حمد و ده مرتبه توحید، آیة الكرسی و قدر خوانده می شود.

ثواب این نماز صد هزار حج و صد هزار عمره و برآورده شدن حوائج دنیا و آخرت است . (583)

9. نماز روز بیست و پنجم (روز مباهله ):

دو ركعت و مانند نماز صبح می باشد. بعد از آن باید هفتاد بار استغفار نمود.

10. نماز روز آخر ماه :

دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه توحید و آیة الكرسی خوانده و بعد از سلام نماز گفته می شود: اللهم ما عملت هذه السنة من عمل نهیتنی عنه و لم ترضه و نسیته و لم تنسه و دعوتنی الی التوبة بعد اجترائی علیك اللهم فانی استغفرك منه فاغفرلی و عملت من عمل یقربنی الیك فاقبله منی و لا تقطع رجائی منك یا كریم . (584)

نمازهای ماه محرم

محرم ماه غصه و اندوه اهل بیت و ماه اقامه تعزیه و مجالس سوگ ، به خاطر بزرگداشت یاد اباعبداللّه الحسین علیه السلام و یارانش است . ماه آشنا شدن به روح مذهب و مرام حسین علیه السلام و پی بردن به دعوتهای آموزنده قرآن و مكتب تشیع و تربیت روح ملت با روش و طریقت سرور آزادگان است . از امام رضا علیه السلام روایت است كه چون ماه محرم داخل می شد، كسی پدرم را خندان نمی دید.(585)

1. نماز شب اول :

از رسول اكرم صل الله علیه و آله روایت شده است : كسی كه در شب اول ماه محرم ، دو ركعت نماز بخواند و در هر ركعت بعد از حمد، یازده مرتبه سوره توحید را خوانده و آن روز را روزه بدارد، موجب امنیت است و گویا تمام سال بر كار نیك مداومت داشته است . (586)

2. نماز روز اول :

از امام رضا علیه السلام منقول است كه حضرت رسول صل الله علیه و آله روز اول ماه محرم ، دو ركعت نماز می كرد و چون فارغ می شد دستها را بلند می كرد و این دعا را سه بار می خواند: اللهم انت الا له القدیم و هذه سنة جدیدة فاسئلك فیها العصمة من الشیطان و القوة علی هذه النفس الامارة بالسوء .

(بارالها تو خدایی ! قدیم و جاودانی و این سال ، سال نو است . از تو می خواهم كه از شیطان مصون بمانم و بر نفس اماره چیره گردم ).(587)

3. نماز شب دهم :

این شب ، نمازهای بسیار با فضیلتی دارد از آن جمله : چهار ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، پنجاه بار سوره اخلاص خوانده شود و پس از پایان نماز، هفتاد مرتبه بگوید: سبحان اللّه و الحمد لله و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم . (588)

4. نماز دیگر شب دهم :

چهار ركعت است و در آخر شب خوانده می شود. در هر ركعت بعد از حمد، آیة الكرسی ، توحید، فلق و ناس را ده مرتبه و بعد از سلام نیز صد مرتبه توحید را بخواند.(589)

5. نماز دیگر شب دهم :

صد ركعت نماز است ؛ در هر ركعت ، یك مرتبه حمد و سه مرتبه توحید خوانده و بعد از نماز نیز ذكر خدا بسیار بگوید و صلوات بسیار بفرستد.(590)

نمازهای ماه صفر

نماز روز سوم صفر:

دو ركعت می باشد كه در ركعت اول بعد از حمد، سوره فتح خوانده و در ركعت دوم بعد از حمد، توحید و بعد از سلام صد مرتبه صلوات بفرستد و صد مرتبه بگوید: اللهم العن آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفار كرده و سپس حاجت خود را بخواهد.(591)

نمازهای ماه ربیع الاول

1. نماز روز دوازدهم :

دو ركعت است ؛ در ركعت اول بعد از حمد، سه مرتبه سوره كافرون و در ركعت دوم بعد از حمد، سه مرتبه سوره توحید بخواند.(592)

2. نماز روز هفدهم :

دو ركعت است كه در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره قدر و در مرتبه سوره توحید بخواند و بعد از سلام در مصلای خود (محلی كه نماز می خواند) بنشیند و این دعا را بخواند: اللهم انت حی لا تموت ....(593)

نمازهای ماه جمادی الآخر

نماز در هر وقت از ماه :

سید بن طاووس نقل كرده است كه در این ماه در هر وقت كه خواهد چهار ركعت نماز بخواند، یعنی به دو سلام . در ركعت اول بعد از حمد، یك مرتبه آیة الكرسی و بیست و پنج مرتبه سوره قدر بخواند و در ركعت دوم بعد از حمد، یك مرتبه سوره تكاثر و بیست و پنج مرتبه سوره توحید و در ركعت سوم بعد از حمد، یك مرتبه سوره كافرون و بیست و پنج مرتبه سوره فلق بخواند و در ركعت چهارم بعد از حمد، یك مرتبه سوره نصر و بیست و پنج مرتبه ناس قرائت كند و بعد از سلام ، هفتاد مرتبه بگوید: سبحان اللّه و الحمد لله و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر . هفتاد مرتبه نیز صلوات بفرستد. پس سه مرتبه بگوید: یا حی یا قیوم یا ذالجلال و الاكرام یا اللّه یا رحمن یا رحیم یا ارحم الراحمین .

سپس هر حاجت كه دارد از حق تعالی طلب نماید. هر كس چنین كند خدا خودش را و مالش را و زنان و فرزندان او را و دین و دنیای او را تا سه سال دیگر حفظ كند و اگر در این سال بمیرد بر شهادت بمیرد یعنی ثواب شهیدان را داشته باشد.(594)



484- بحارالانوار، ج 97، ص 133.

485- المصباح المنير، ص 46.

486- مفاتيح الجنان ، ص 273.

487- مفاتيح الجنان ، ص 274.

488- همان ، ص 286.

489- بحارالانوار، ج 98، ص 396.

490- مفاتيح الجنان ، ص 286.

491- مفاتيح الجنان ، ص 293.

492- همان ، ص 287.

493- اقبال ، ص 627.

494- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 227.

495- همان ، ص 227.

496- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 227.

497- همان .

498- مفاتيح الجنان ، ص 294.

499- وسايل الشيعه ، ج 5، ص 227.

500- مفاتيح الجنان ، ص 295.

501- همان ، ص 296.

502- وسائل شيعه ، ج 5، ص 228.

503- همان .

504- همان .

505- همان .

506- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 228.

507- همان .

508- همان .

509- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 228.

510- همان .

511- همان .

512- مفاتيح الجنان ، ص 313.

513- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 229.

514- همان .

515- مفاتيح الجنان ، ص 318.

516- همان ، ص 320.

517- اقبال ، ص 638.

518- وسائل شيعه ، ج 5، ص 234.

519- همان .

520- همان .

521- همان .

522- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 234.

523- همان .

524- همان ، ص 235.

525- همان ، ص 235.

526- همان .

527- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 235.

528- همان .

529- آل عمران /26.

530- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 235.

531- همان .

532- همان .

533- همان .

534- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 235.

535- همان .

536- همان ، ص 236.

537- همان .

538- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 236.

539- صحيفه سجاديه ، دعاي 44.

540- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 184.

541- مفاتيح الجنان ، ص 446.

542- مفاتيح الجنان ، ص 452

543- مفاتيح الجنان ، ص 373.

544- همان ، ص 452.

545- مصباح المنير، ص 393.

546- همان ، ص 394.

547- مصباح المنير، ص 328.

548- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 184.

549- مفاتيح الجنان ، ص 220.

550- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 186.

551- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 186.

552- همان .

553- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 187.

554- همان .

555- همان ، ص 188.

556- همان .

557- همان .

558- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 188.

559- همان .

560- همان .

561- همان .

562- همان .

563- همان .

564- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 188.

565- همان .

566- همان ، ص 189.

567- همان .

568- همان .

569- مفاتيح الجنان ، ص 484.

570- المصباح المنير، ص 421.

571- همان ، ص 130.

572- مفاتيح الجنان ، ص 504.

573- همان .

574- تقويم عبادي ، ص 105.

575- المصباح المنير، ص 436.

576- مفاتيح الجنان ، ص 514.

577- همان ، ص 515.

578- همان ، ص 527.

579- توضيح المسائل ، م 1521.

580- همان ، م 1525.

581- مفاتيح الجنان ، ص 562.

582- همان ، ص 564.

583- همان ، ص 568.

584- مفاتيح الجنان ، ص 582.

585- نمازهاي مستحبي ، ص 137.

586- اقبال ، ص 553.

587- بحارالانوار، ج 98، ص 334.

588- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 495.

589- مفاتيح الجنان ، ص 585.

590- همان .

591- بحارالانوار، ج 98، ص 348.

592- مفاتيح الجنان ، ص 598.

593- همان ، ص 599.

594- مفاتيح الجنان ، ص 607.